Większość salonów kosmetycznych w Polsce, jak i pewnie na świecie, powstaje z czystej pasji. W takich przypadkach, na samym początku nie patrzy się na działalność stuprocentowo biznesowym okiem, a częściej oczami marzycielki. Po jakimś czasie jednak, zdajemy sobie sprawę, że głównym celem biznesu jest generowanie zysków, a żeby to osiągnąć w większości przypadków potrzebna jest analityka. Pytanie co analizować? Jakie elementy biznesu w branży beauty są kluczowe do osiągnięcia salonu, który będzie generował duże zyski? Poniżej znajdziesz kilka wskaźników, które naszym zdaniem są absolutnie niezbędne do prowadzenia salonu beauty, rozwijania go i czerpania z niego zysków.
Nowi klienci
Prosta liczba, która pokazuje nam ilu nowych klientów pozyskujemy. W tym przypadku, nie warto sugerować się średnią w branży, ponieważ specyfika salonu kosmetycznego, ilość pracowników, staż i szereg innych zmiennych może determinować tę liczbę. Element, który warto śledzić w przypadku tej liczby to trend. Jeśli liczba powracających klientów jest stała, a liczba nowych zmniejsza się, może to świadczyć o słabej wydajności działań marketingowych. Jeśli kwota przeznaczana na reklamę nie zmienia się w momencie długotrwałego spadku ilości pozyskanych klientów, będzie to oznaczać wyższy koszt pozyskania klienta. Warto wtedy sprawdzić co jest powodem osłabionego marketingu oraz czy koszt pozyskania klienta ma prawo generować ROAS (Return On Ads Spent), czyli zwrot z wydatków na reklamę.
Retencja nowych klientów
Świetny wskaźnik pokazujący jakie pierwsze wrażenie robi Twój salon, czy jakość usług jest na wysokim poziomie oraz czy proces obsługi klienta jest optymalny. Średnio ten współczynnik wynosi 35%, a wszystko powyżej tego poziomu jest uznawane za dobry znak. Dzięki temu wskaźnikowi, jesteś w stanie mierzyć jak bardzo zmienia się jakość obsługi i wykonywanych usług.
Retencja klientów
Retencja klientów to podobny wskaźnik do poprzednika, ale odnosi się on do obecnych klientów salonu. Ten wskaźnik z reguły powinien być wysoki, a powinien mieścić się powyżej 75%. Jest to często wyznacznik jak dobrze utrzymujesz relacje oraz kontakt ze swoimi obecnymi klientami oraz co robisz aby ich wyróżnić. Jeśli ten współczynnik w Twoim salonie kosmetycznym znajduje się poniżej 75%, to warto przyjrzeć się jakości Twojej komunikacji z klientami. Dobrze jest wykonać audyt komunikatów mailowych, social mediowych oraz SMS. Dobrym pomysłem jest także targetowanie klientów, którzy od dłuższego czasu nie zarezerwowali wizyty i komunikacja bezpośrednio z nimi.
Produktywność
Produktywność, czyli inaczej obłożenie grafiku. Wyznaczana jest ona w formie procentowej oraz pozwala nam dostrzec i analizować dynamikę realnego wykorzystania czasu pracy salonu. Niesamowicie ważny aspekt w prowadzeniu salonu kosmetycznego, który umożliwia często determinować strategię biznesu w przyszłych miesiącach czy kwartałach. Z doświadczenia wiemy, że obłożenie nie powinno spadać poniżej 70%. Na przykład: Jeśli etat stylistki brwi w danym miesiącu wynosi 170 godzin, to czas realnej pracy, w której wykonuje ona zabiegi, nie powinien spaść poniżej 119 godzin.
Doświadczenie często też pokazuje, że produktywność wynosząca 90% i więcej może skutecznie wypalić Twojego pracownika oraz przez brak odpowiedniej ilości czasu między zabiegami może on narazić się na problemy z procesem obsługi klienta, a także w aspekcie sprzedaży produktów czy up-sellingu zabiegów.
Obłożenie kalendarza między 75% a 85% powinno być odpowiednie dla większości salonów, aczkolwiek konkretna liczba zależy od specyfiki zabiegów, salonu czy możliwości Twoich i pracowników. Jest to świetny wyznacznik kondycji i wydajności salonu kosmetycznego, a dzięki niemu, jesteś w stanie wyciągać wiele wniosków na przykład w materii polityki cenowej czy kadrowej. Jeśli wskaźnik ten wynosi więcej niż 90%, warto rozważyć podniesienie cen lub uruchomienie rekrutacji.
Średnia wartość zabiegu
To wskaźnik, który jest w stanie pokazać nam trendy oraz zweryfikować skuteczność podnoszonych cen i jak wpływają one na realną wartość i zarobek. Jeśli współczynnik ten spada wraz z podnoszeniem cen, może to oznaczać, że Twoi klienci zaczynają kierować się ku tańszym wariantom usług. Warto też na bieżąco śledzić ten wskaźnik i reagować w momentach, w których wartość ta spada. Na przykład rabatami na droższe usługi czy kampaniami reklamowymi, które będą skierowane na bardziej wartościowe zabiegi.
Częstotliwość wizyt
Częstotliwość wizyt Twoich klientów pozwala stawiać trafne predykcje co do dynamiki ilości przyjmowanych klientów, zwłaszcza w momencie zatrudnienia nowego pracownika. Posiadając inne wskaźniki takie jak retencja czy retencja nowych klientów pozwala trafnie wyliczyć moment osiągnięcia rentowności. Śledząc ten współczynnik, możesz także weryfikować i testować swoje akcje marketingowe skierowane do obecnych klientów oraz jaki wpływ masz na podejmowane decyzje ws. rezerwacji wizyt.
Koszt pozyskania klienta
Bardzo istotny wskaźnik, który pozwoli Ci świadomie optymalizować wydatki marketingowe oraz same kampanie. Szczególnie ważny jest w salonach, w których dużą część struktury wszystkich klientów stanowią klienci nowi. Warto go mierzyć, aby trzymać rękę na pulsie w kwestii rentowności działań marketingowych, jak i w momentach akcji promocyjnych.
Podsumowanie
Powyższe wskaźniki, to tylko namiastka tego, co jest wysoce mierzalne w salonie kosmetycznym oraz tego co może definiować przyszłe zyski biznesu. Są one na tyle kluczowe, że działalność bez nich jest po prostu ciężka, a przyszłe wyniki często nie do zaprognozowania.