Opinie, czyli jeden z największych wyznaczników jakości oferowanych usług w danym salonie kosmetycznym. Możemy je znaleźć praktycznie wszędzie, na Facebooku na wizytówce Google, na zamkniętych grupach, ale także w gronie swoich znajomych. Nic dziwnego, że właścicielom salonów kosmetycznych tak bardzo zależy na tym, aby były one jak najbardziej schlebiające i żeby ich Wolumen jednoznacznie potwierdzał renomę oraz jakość oferowanych usług. Problem pojawia się, wtedy kiedy salon kosmetyczny tych Opinii nie ma albo jest ich mało, taka sytuacja potrafi skutecznie zniechęcić potencjalnego klienta, który pójdzie do salonu z większą ilością pozytywnych opinii w Internecie. Jak więc skutecznie pozyskiwać opinie od zadowolonych klientów? Na to pytanie postaramy odpowiedzieć się w poniższym artykule.
W jakich miejscach warto zadbać o opinie dla salonu kosmetologicznego?
Najprostszą odpowiedzią będzie – wszędzie. Jeśli chcemy mieć pewność, że wykorzystujemy każdą okazję do pozyskania potencjalnego, nowego klienta musimy zadbać o to, aby w każdym możliwym miejscu opinie na temat naszego salonu kosmetycznego były jak najwyższe. Najpopularniejszymi platformami do wyrażania swoich opinii na temat usług kosmetycznych są: wizytówka Google, strona biznesu na Facebooku czy serwis do rezerwacji wizyt (np. Booksy).
Wizytówka Google – Inaczej Google Moja Firma. To najczęściej odwiedzana Platforma w celu poszukiwania opinii na temat lokalnego biznesu. Około 77% użytkowników szuka recenzji w ten sposób.
Strona na Facebooku – Nie dociera tak efektywnie do potencjalnych klientów, jak wspomniana wizytówka Google, aczkolwiek jest to dobra dywersyfikacja dla klientów, którzy poszukują usług właśnie w taki sposób. Badania pokazują, że prawie 30% użytkowników przed decyzją zakupową właśnie w social miediach weryfikuje słuszność podejmowanej decyzji.
System do rezerwacji wizyt – jest to najbardziej efektywne miejsce dla potencjalnych klientów, którzy trafili na twój biznes właśnie tym źródłem. Bardzo często to właśnie w tych miejscach możemy znaleźć najwięcej Opinii salonów kosmetycznych, które będą najbardziej rzetelne, ponieważ opinie o zabiegu może wystawić tylko klient, który realnie odbył wizytę w salonie.
Jak skutecznie zachęcić klienta do wystawienia opinii?
Do tematu pozyskiwania opinii warto podejść w sposób aktywny. Niezwykle ważnym elementem pozyskiwania opinii jest uświadamianie swoim klientom jak ważną częścią twojego biznesu są właśnie opinie w Internecie. Jeśli klient będzie świadomy jak newralgiczny jest to obszar, na pewno będzie bardziej skłonny zaangażować się w napisanie pozytywnej oceny.
Drugą niezwykle skuteczną opcją, jest otwarta komunikacja nie tylko bezpośrednia podczas wizyty, ale także drogą SMS czy poprzez social media.
W celu aktywnego pozyskiwania opinii w Googlu masz możliwość udostępniania spersonalizowanego linku do wystawienia opinii Twojemu biznesowi.
Jeśli masz już wspomniany link możesz udostępniać go na swoich social mediach lub wysyłać go w SMS wraz z prośbą o wystawienie pozytywnej opinii po odbytej wizycie przez klienta.
Czego nie robić?
W zarządzanie opiniami są też rzeczy, których nie powinniśmy robić, jeżeli chcemy dbać o dobro naszego salonu oraz do jego pozytywnego odbioru. Takimi rzeczami są:
Zamawianie sztucznych opinii – pewnie nieraz sama spotkałaś się z opinią, która wydawała ci się sztucznie napisana lub po prostu nieprawdziwa nigdy nie wiesz do końca, jaką treści i przez kogo zostaną wystawione sztuczna opinie, a w przypadku wizytówki GMF możesz na razić się na karę ze strony Google. Warto wspomnieć także, że takie praktyki są karane przez UOKiK.
Odpowiadanie na opinie pod wpływem emocji – to jeden z gorszych zachowań, na które możesz się zdecydować w momencie otrzymania opinii od klienta, z którą nie do końca się zgadzasz. Nie dość, że najpewniej nie jesteś w stanie rozwiązać problemu, który powstał między klientem a Tobą, to jeszcze z pewnością pozostawisz niesmak wśród klientów, którzy zdecydują się na poczytanie opinii o twoim salonie kosmetycznym. Postaraj się, aby twoja odpowiedź była rzeczowa, obiektywna i aby prowadziła do rozwiązania problemu.
Nieodpowiadanie na oceny – to także jest dość istotny błąd w zarządzaniu opiniami. Odpowiedź na pozytywną ocenę nie będzie ciężkie ani długotrwałe a może pomóc ci nawiązać jeszcze dodatkowy kontakt ze swoim klientem i tym samym zachęcić go do kolejnej wizyty. Nieodpowiadanie na negatywne opinie może dać twoim klientom wrażenie, że jesteś obojętna na problemy swoich klientów i że nie masz ochoty na ich rozwiązywanie.
Negatywne opinie salonu kosmetycznego – Co zrobić?
Po pierwsze zweryfikuj czy aby na pewno użytkownik wystawiające opinię na danej platformie jest rzeczywiście osobą, która skorzystała z twoich usług. Często zdarza się, że niepochlebne opinie wystawia nieuczciwa konkurencja. Jeśli jednak użytkownik, który wystawił opinie był twoim klientem musisz dotrzeć do sedna sprawy. Co się stało, że wystawił taką opinię, jak możesz zniwelować i załagodzić powstały problem. Niezwłocznie skontaktuje się z klientem, jeśli problem, który powstał, zrodził się z twojej winy zaoferuj klientowi rozwiązanie problemu i wyciągnij do niego pomocną dłoń, w taki sposób pokażesz innym klientom, że nie jesteś obojętna na ich feedback oraz jesteś skora do rozwiązywania problemów.
Jeśli jednak ocena wystawiona przez klienta nie jest zgodna ze stanem faktycznym, obiektywnie przedstaw swój punkt widzenia, fakty i postaraj się zagłębić się w powód takich działań. Jeśli uda ci się dojść z klientem do porozumienia najpewniej usunie on swoją dotychczasową opinię, a jeżeli nie to w przyszłości, inni potencjalni klienci będą znać także twój punkt widzenia.
Podsumowanie
Opinie salonu beauty to kluczowy aspekt budowania renomy Twojego salonu kosmetycznego. Średnia ocena, ilość opinii i ich zawartość jest w stanie skutecznie zachęcić naszego potencjalnego klienta, zwiększyć dynamikę i łatwość, z jaką pozyskujemy nowych klientów. Jeśli jednak Twoje oceny w internecie nie są idealne – nie martw się. Ważne jest, aby unikać podstawowych błędów, rzeczowo odpowiadać na feedback klientów, a co najważniejsze uczyć się z niego.
Wiedz, że jeśli Twoja ocena na Google czy Facebooku nie ma średniej 5,0, to nic straconego. Badanie przeprowadzone przez Womply wykazało, że biznesy z oceną od 4.0 – 4.5 generują przeciętnie większy przychód niż te z oceną niższą lub wyższą. Jeśli jednak Twoja średnia ocena w systemie pięciogwiazdkowym spada poniżej 3.0 to wiedz, że możesz tracić aż 71% potencjalnych klientów (BrightLocal, 2024).