Powered by Smartsupp

Bloomy

Odwoływane wizyty, to wręcz zmora wielu stylistek brwi i rzęs, czy całych salonów kosmetycznych. Wystarczająca ich ilość, może w prosty sposób wywrócić cały dzień roboczy do góry nogami. Frustracja, czy irytacja to w tej sytuacji delikatne określenie na uczucie towarzyszące nam w takich momentach. W tym artykule, poruszymy niektóre z możliwych dostępnych działań, które pomogą zredukować współczynnik odwołań w Twoim salonie.

Przypomnienia o wizytach

Dobrą opcją, którą każdy, dobrze zoptymalizowany salon kosmetyczny powinien mieć w swoim zapleczu, to przypomnienia o wizytach na zabieg. Skutecznie mogą być one realizowane w dwa dość popularne sposoby: Powiadomienie SMS lub Powiadomienie Push w aplikacji (Oczywiście jeśli korzystasz z systemu rezerwacji, który taką opcję umożliwi). 

W takim przypadku, powiadomienia wysyłane są dzień przed wizytą. Przypomnienie, w przypadku wizyty zarezerwowanej dni lub tygodnie wcześniej, pozwala klientowi często przypomnieć sobie o wizycie, a jeśli nie może na nią przyjść, na pewno zwiększymy sobie szanse na to, że zdecyduje się on po prostu przełożyć lub anulować wizytę z większym wyprzedzeniem.

Prośba o potwierdzenie wizyty 

Drugą opcją, trochę powiązaną z poprzednim sposobem jest prośba o potwierdzenie wizyty drogą SMS-ową. Jeśli klient zwleka z potwierdzeniem wizyty, zawsze mamy lepszą optykę na sytuację, przez co możemy odpowiednio zareagować.

Struktura klientów, a współczynnik anulacji

W tym punkcie, chodzi o podział i współczynnik klientów powracających do nowych. Jeśli stosunek klientów stałych do nowych jest na wysokim poziomie, możemy liczyć na zdecydowanie niższą ilość anulowanych wizyt na przestrzeni miesiąca, ponieważ klientki, które były u nas już kilka, kilkanaście razy, będą miały większą presję oraz na pewno więcej empatii niż te, z którymi nie zdążyliśmy się jeszcze nawet zapoznać. 

Otwarta komunikacja 

Czasami otwarta, szczera komunikacja, jest najlepszym sposobem na dużą część problemów. Jeśli anulowanie wizyt przez klientki to także problem Twojego biznesu, postaraj się z nimi po prostu porozmawiać. Nie musi to być jedynie działanie w kierunku osób, które mają tendencję do anulowania wizyt na ostatnią chwilę, czy do tych, którzy na te wizyty czasem w ogóle nie przychodzą. Najbardziej przyjemną, ale zarazem niesamowicie skuteczną formą jest po prostu wspominanie podczas rozmów z klientkami o tym jakie problemy generują anulowanie wizyt, czy z jakimi stratami musimy się przez to liczyć. Pozwalając zrozumieć w czym tkwi problem, pomożemy samym sobie w tych niewygodnych sytuacjach, a zarówno naszym klientkom, które będą miały świadomość problemu.

Kaucja/zadatek

Celowo, ten punkt jest umieszczony na samym dole naszego zestawienia, ponieważ jest to najbardziej inwazyjna opcja. Oczywiście, ważnym jest, aby cenić swój czas oraz potencjalny zarobek, aczkolwiek zanim wprowadzić kaucję dla swoich klientek, zastanów się na jakim etapie jest Twój biznes oraz zwróć uwagę na kilka szczegółów takich jak:

  • Twoje doświadczenie i autorytet – Jeśli jesteś doświadczoną stylistką, wszyscy w mieście słyszeli o Twoich niesamowitych umiejętnościach, a Twój grafik pęka w szwach, to najpewniej jesteś w najmniej ryzykownej sytuacji, a wprowadzenie kaucji może tylko pomóc.

    Jeśli jednak jesteś na początku swojej kariery, nowe klientki to absolutny priorytet do generowania zysków i starasz się dynamicznie rozwijać swój biznes od zera, to ta opcja może spowodować, że w sytuacji wyboru, potencjalna, nowa klientka wybierze miejsce, gdzie wspomniane zadatki nie obowiązują. 
  • Standard wśród podobnych salonów kosmetycznych – Sprawdź, jaki standard panuje w Twojej lokalizacji, w kategorii usług jakie świadczysz. Może okazać się, że90% innych salonów już od dawna stosują taką taktykę. Jeśli jednak kaucje wśród Twojej konkurencji nie są częstym zjawiskiem, to na ich tle możesz wypaść po prostu blado.
  • Kaucje dla wszyskich? – Jeśli realnie zastanawiasz się nad wprowadzeniem kaucji, pozostaje kwestia, czy wprowadzisz je dla wszystkich, czy może tylko dla nowych klientek? Musisz zastanowić się, jak wpłynie to na relacje z Twoimi klientkami, obliczyć potencjalne zyski i straty oraz wybrać opcje, która będzie najbardziej korzystna dla dwóch stron.

Wizyty odwoływane na ostatnią chwilę, jak sobie z nimi poradzić?

Wizyty odwoływane w ostatnich chwilach, czy klientki w ogóle nieprzychodzące na wizyty, to bardzo istotny problem, z którym boryka się prawie każda stylistka, czy właścicielka salonu. W niektórych salonach kosmetycznych, stracony potencjalny przychód sięga kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie. Jednak dzięki powyższym, prostym wskazówkom, udaje się obniżyć wspomniany współczynnik nawet o 50%. Jest to niezaprzeczalnie wielkie usprawnienie, które może pomóc także Twojemu salonowi. Pamiętaj jednak, że mimo wielu możliwości ograniczania współczynnika anulacji, nigdy nie jesteśmy w stanie obniżyć go do zera, więc warto uwzględnić go w swoich planach, czy prognozach finansowych.