Ostatnie lata, były wyjątkowo ciężkie dla małych biznesów także tych w branży beauty. Wysoka inflacja, rosnące koszty utrzymania lokalu, pandemia, to tylko kilka elementów które odbiły swoje piętno na branży beauty i biznesach do niej należących. Ale to nie jedyne powody które mogą skłonić się do podwyższenia cen swoich usług. Salon kosmetyczny jak każdy inny biznes potrzebuje się rozwijać, a do tego potrzebuje kapitału, więc jeśli twój kalendarz pęka w szwach, a ty jak właścicielka salonu chcesz rozwijać swój biznes lub po prostu zarabiać więcej, to najpewniej już ten moment, aby podnieść ceny oferowanych przez siebie usług. Tylko jak to zrobić, nie tracąc przy tym swoich klientów?
Zwiększaj ceny małymi krokami
Jeśli zależy nam na regularnym, lecz całkowicie nieszkodliwym zwiększaniu cen swoich usług, powinniśmy celować w zwiększenie cen w granicach 3-5% w skali roku. Często jest to na tyle mała kwota aby nie przerazić klientów salonu, a pozwala na konsekwentna zwiększenie zysków. Często jednak, tym bardziej w ostatnich latach, tak delikatny wzrost cen nie pozwala nam na realny wzrost zysków. Często koszty najmu, produktów, czy same podatki rosną w szybszym tempie. Same składki ZUS wzrosły od 2023r do 2024r o 13%!
Podnieś ceny tylko nowym klientom
Taka strategia to świetny pomysł, kiedy zdecydowana większość obsłużonych klientek w miesiącu to klientki powracające. W takiej sytuacji mamy pewność, że jeśli dobrze zakomunikujemy tę zmianę, możemy liczyć się z utrzymaniem naszych stałych klientek.
Dodaj warianty zabiegów
To świetny sposób, w którym możesz zaoferować klientce wybór. Po zwiększeniu cen możesz zaproponować klientowi podobną usługę w poprzedniej cenie, ale w niższym wariancie, tak aby miał opcję skorzystać z usługi w zakresie budżetu jaki chce na to przeznaczyć.
Graj w otwarte karty – zakomunikuj klientkom zmianę cen w Twoim salonie kosmetycznym
Zadbaj o jasną i przejrzystą komunikację z twoimi klientkami. Nie dopuść do sytuacji, w której klientka zaskoczy się zmianą cen w najmniej wygodnym dla niej momencie – czyli po wykonanej usłudze. Postaram się dotrzeć z tą informacją do każdej klientki i konkretnie wyjaśnij zachodzącą zmianę. Jeśli dobrze poprowadzisz cały proces, możesz liczyć na lojalność swoich klientek, a nawet wsparcie Ciebie w rozwijaniu Twojego salonu.
Planuj i analizuj
Na samym początku, musisz dobrze zaplanować jakiego efektu Oczekujesz. Czy jest to zwiększenie marży o jakiś konkretny procent, zwiększenie zysku z działalności, czy po prostu utrzymanie zysków na stałym, stabilnym poziomie. W zależności od obranego celu, musisz zaplanować podnoszenie cen i rozpisać cały proces w czasie.
Nie zapomnij o analizowaniu kluczowych wskaźników swojego biznesu, za każdym razem kiedy podniesiesz cenę usług to pomoże Ci wyczuć moment, w którym podnoszenie cen przestaje pomagać twojemu salonowi, a zaczyna mu szkodzić.